Model Promosi Pada Simpanan Berhadiah Dalam Meningkatkan Kuantitas Anggota di Baitul Maal wa Tamwil
Abstract
Currently, competition for Islamic microfinance institutions is getting tougher. Various ways are done to attract customers' interest. However, some institutions still have not found the right promotion model. The purpose of this scientific research, the researcher explores the promotion model carried out by management to increase the quantity of members at BMT Mubarakah Kudus. After conducting a series of studies using systematic and measurable qualitative descriptive research methods, the following data can be obtained: the segmentation carried out by BMT is geographic segmentation, situation and use and benefits. The targeting carried out by BMT Mubarakah has been adjusted to the target market and positioning has also been carried out by BMT, so that by carrying out these three promotional models it can increase the quantity of deposit members with prizes at BMT Mubarakah. With this promotion model, there are several members who have savings accounts with prizes of more than 5 accounts, so the more accounts they have, the greater the opportunity for these members to get prizes drawn at the end of the period.
References
Assauri Sofjan (2012). Strategic Marketing: Sustaining Lifetime Custumer Value. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Dr. Kasmir (2014). Bank dan Lembaga Keuangan Lainnya.Depok: Rajawali Pers.
Aini, M., Viviani, V., & Hana, K. F. (2022). BERMASALAH PADA BANK SYARIAH INDONESIA CABANG KUDUS MASA PANDEMI COVID-19. 2(2), 139–150.
Dewi, C. K., & Priyadi, U. (2021). Peran BMT Dalam Mereduksi Praktik Renternir (Studi Kasus di Pasar Beringharjo). Jurnal Ekonomika Dan Bisnis.
Fadli, M. R. (2021). Memahami desain metode penelitian kualitatif. HUMANIKA. https://doi.org/10.21831/hum.v21i1.38075
Hana, K. F., & Andriani, F. N. (2022). Non Performing Finance: Bagaimana Pengawasan Pembiayaan di Baitul Maal Wa Tamwil. Al-Mal: Jurnal Akuntansi Dan Keuangan Islam, 03(01), 35–52.
Nadzif, M. (2016). STRATEGI PEMASARAN PRODUK TABUNGAN iB MUAMALAT HAJI DAN UMRAH DI BANK MUAMALAT INDONESIA KANTOR CABANG SEMARANG. SKRIPSI, Program Studi DIII Perbankan Syariah Fakultas Ekonomi Dan Hukum Islam UIN Walisongo Semarang.
Priyanti, N. A. A. (2021). STRATEGI PEMASARAN PRODUK TABUNGAN HIJRAH PRIMA BERHADIAH PADA MASA PANDEMI COVID-19 DI PT. BANK MUAMALAT INDONESIA KCP MADIUN. SKRIPSI, Jurusan Perbankan Syariah Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Islam IAIN Ponorogo.
Rahmat, P. S. (2009). Penelitian Kualitatif. Journal Equilibrium.
Rijali, A. (2019). ANALISIS DATA KUALITATIF. Alhadharah: Jurnal Ilmu Dakwah. https://doi.org/10.18592/alhadharah.v17i33.2374
Siregar, D. A. (2018). STRATEGI PEMASARAN TABUNGAN IB MUAMALAT HAJI DAN UMRAH DI PT. BANK MUAMALAT CAPEM SERDANG MEDAN. Program Studi DIII Perbankan Syariah Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Islam UIN Sumatera Utara.
Sudjana, K., & Rizkison, R. (2020). Peran Baitul Maal Wat Tamwil (BMT) dalam Mewujudkan Ekonomi Syariah yang Kompetitif. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam. https://doi.org/10.29040/jiei.v6i2.1086
Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Bisnis. Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. (2016). Memahami Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta.
Yusanto, Y. (2020). Ragam Pendekatan Penelitian Kualitatif. JOURNAL OF SCIENTIFIC COMMUNICATION (JSC). https://doi.org/10.31506/jsc.v1i1.7764
Copyright (c) 2022 Kharis Fadlullah Hana, Ocvi Wijayanti

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal ini dilisensikan di bawah Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License
Penulis yang menerbitkan naskahnya di Jurnal Rekognisi Ekonomi Islam menyetujui ketentuan berikut:
- Jurnal memegang hak cipta dan penulis memberikan jurnal hak publikasi pertama dari karya secara bersamaan dilisensikan di bawah Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 License yang memungkinkan orang lain untuk berbagi karya dengan pengakuan kepenulisan karya dan publikasi awal di jurnal ini
- Penulis dapat membuat pengaturan kontrak tambahan yang terpisah untuk distribusi non-eksklusif dari versi jurnal yang diterbitkan dari karya tersebut (misalnya, mempostingnya ke repositori institusional atau menerbitkannya dalam sebuah buku) dengan pengakuan publikasi awalnya dalam hal ini. jurnal.
- Penulis diizinkan dan didorong untuk memposting karyanya secara online (misalnya, di repositori institusional atau di situs web mereka) sebelum dan selama proses pengiriman, karena dapat menghasilkan pertukaran yang produktif, serta kutipan yang lebih awal dan lebih besar dari karya yang diterbitkan (Lihat Open Access Statement).