TINGKAT KEPUASAN KONSUMSI PENGGUNA SHOPEE DALAM PERSPEKTIF EKONOMI ISLAM

  • Eka Putri Salsabilla Universitas Islam Nahdlatul Ulama (Unisnu) Jepara, Indonesia
  • Silviana Pebruary Universitas Islam Nahdlatul Ulama (Unisnu) Jepara, Indonesia
Keywords: Satisfaction Level, Consumption

Abstract

This research was conducted to explain the level of consumer satisfaction of Shopee users from an Islamic economic perspective. Satisfaction is an evaluation of a reaction resulting from consumption and perceived deviations in performance or action as a result of failure to meet expectations. The data analysis method used is qualitative analysis with source triangulation. Collecting data used in this study by using interviews, questionnaires and documentation. The results of this study indicate that consumer satisfaction in shopping through Shopee is obtained through percentages and rating the level of consumer satisfaction with Shopee users.

References

Adhawiyah, K. R., & Syahrani. (2021). Analisis Tingkat Kepuasan Masyarakat Terhadap Pelayanan Pajak Bumi Dan Bangunan (PBB) Pada Badan Pengelola Pajak Dan Retribusi Daerah Kabupaten Tabalog. Jurnal Mahasiswa Administrasi Publik Dan Administrasi Bisnis, 4(2), 1683–1694.
Anthony, L., & Sama, H. (2021). Studı Kualıtatıf Mengenaı Faktor Penerımaan Aplıkası E-Commerce Shopee Dan Fıntech Shopeepay Bagı Masyarakat Senıor. Journal Conference on Management, Business, Innovation, Education and Social Science, 1(1), 678–686.
Butarbutar, N., Silalahi, M., Julyanthry, & Sudirman, A. (2020). Kepuasan pengguna Market Place Shopee yang ditinjau dari aspek Word of Mouth dan pengalaman konsumen. Al Tijarah, 6(3), 135–146. https://doi.org/10.21111/tijarah.v6i3.5681
Dr. Faried Wijaya M., M. (1990). Ekonomikamikro. BPFE-Yogyakarta.
Faturahman, N. A. (2021). Perilaku Konsumsi Perspektif Ekonomi Islam ( Studi Kasus Karyawan Di Rumah Sakit Umum Muhammadiyah Bandung Kabupaten Tulungagung ). Jurnal Ekonomi Syariah, 08(01), 148–168.
Ginee. (2022). 5 Top Marketplace Indonesia Q1 2022 Sumber Peluang Bisnis.
Hant, M. I. P., & Hendry. (2022). Data Mining Technique Using Naïve Bayes Algorithm To Predict Shopee Consumer Satisfaction Among Millennial Generation. 3(4), 829–838.
Hasan, A. (2013). Marketing Dan Kasus-Kasus Pilihan (Edisi 1). CAPS (Center For Academic Publishing Service).
Indriyani, F., & Helling, L. S. (2018). Analisis Pengaruh Kualitas Website , Kepercayaan, Promosi Dan Harga Terhadap Kepuasan Pelanggan Tokopedia. Jurnal Riset Manajemen, 5(1), 56–68. https://doi.org/10.32477/jrm.v5i1.285
Kartika, M., & Ganarsih, R. L. (2019). Analisis E-Wom, Online Shopping Experience dan Trust Terhadap Keputusan Pembelian dan Kepuasan Konsumen E-Commerce Shopee pada Mahasiswa Pascasarjana Universitas Riau. Jurnal Tepak Manajemen Bisnis, XI(2), 289–307.
Liling, A. (2019). Konsep Utility Dalam Prilaku Konsumsi Muslim. Jurnal Balanca, 1(1). https://doi.org/10.35905/balanca.v1i1.1040
Mufidah, J. E., Hidayat, A. R., & Hidayat, Y. R. (2019). Tinjauan Teori Konsumsi Menurut Al Ghazali Terhadap Pola Konsumsi Mahasiswa. Jurnal Hukum Ekonomi Syariah, 5(2), 420–427.
Munawar, A. Al, & Fuadaturrahmah. (2021). Tingkat Kepuasan Mahasiswa Terhadap Penggunaan Media E-Learning Di Era Pandemi Covid 19. Journal of Chemistry, Education, and Science, 5(1), 1–5. https://doi.org/10.30743/cheds.v5i1.3885
Prihatsanti, U., Suryanto, S., & Hendriani, W. (2018). Menggunakan Studi Kasus sebagai Metode Ilmiah dalam Psikologi. Buletin Psikologi, 26(2), 126–136. https://doi.org/10.22146/buletinpsikologi.38895
Riandy, M. D., Erida, E., & Nifita, A. T. (2021). Analisis Kepuasan Dari Perspektif Tingkat Kepentingan Layanan Jamaah Ibadah Umrah PT. Attin Tour Travel Jambi. Jurnal Dinamika Mnajemen, 9(3), 163–176.
Rohim, A. N., & Priyatno, P. D. (2021). Pola Konsumsi dalam Implementasi Gaya Hidup Halal. Maro: Jurnal Ekonomi Syariah Dan Bisnis, 4(2), 26–35. https://doi.org/10.31949/maro.v4i2.1302
Rohmatiana, W., & Sadiqin, A. (2021). Analisis Tingkat Kepuasan Pelanggan Terhadap Pelayanan Online Shop Kara Project. Jurnal Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Sosial, 2(1), 62–67.
Sari, N. R., Awaliah, V., Agnyoto, P., & Meiyanti, F. (2021). Analysis of Technology Utilization and Innovation of Consumer Satisfaction in Pandemic Covid-19. JABI (Journal of Accounting and Business Issues), 1(02), 51–68.
Sitepu, N. I. (2017). Perilaku Konsumsi Islam Di Indonesia. Jurnal Perspektif Ekonomi Darussalam, 2(1), 91–106. https://doi.org/10.24815/jped.v2i1.6650
Solechan, A., & Kusumo, H. (2022). Strategi e-CRM Untuk Meningkatkan Kepuasan Konsumen : Sebuah Literatur Review. Jurnal Manajemen Sosial Ekonomi (DINAMIKA), 2(1), 64–74.
Sriwahyuni, T., Junarti, & Ningrum, I. K. (2021). Analisis Kepuasan Konsumen Terhadap Kualitas Pelayanan Shopee. Pendidikan Edutama, 1–8.
Sudirman, A., Sherly, Butarbutar, M., Nababan, T. S., & Puspitasari, D. (2020). Loyalitas Pelanggan Pengguna Gojek Ditinjau Dari Aspek Kualitas Pelayanan Dan Kepuasan Konsumen. Jurnal Ilmiah Manajemen, 8(1), 63–73.
Sugianto, E. (2020). Distribusi Ekonomi Islam Dalam Perspektif Pendidikan Qs. Al-Isra’ Ayat 29-30. Tawshiyah, 15(1), 72–84.
Sugiyono. (2011). Metode Penelitian Kualitatif. Alfabeta.
Sugiyono. (2012). Memahami Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan Kombinasi. Alfabeta.
Syafiq, A. (2019). Penerapan Etika Bisnis Terhadap Kepuasan Konsumen dalam pandangan Islam. El-Faqih : Jurnal Pemikiran Dan Hukum Islam, 5(1), 96–113. https://doi.org/10.29062/faqih.v5i1.54
Thohir, M., Sari, A. I., & Aini, E. N. (2021). Konsumerisme dan E-commerce: Perilaku Konsumen Online Saat Pandemi dalam Tinjauan Pendidikan Ekonomi Islam. XII(II), 121–136.
Tripalupi, R. I. (2021). Konsumsi Di Masa Pandemi Covid-19 Ditinjau Dari Ekonomi Mikro Islam. Jurnal Ilmu Akuntansi Dan Bisnis Syariah, iii(1), 29–48.
Wahyuni, S. (2013). Teori Konsumsi Dan Produksi Dalam Perspektif Ekonomi Islam. Jurnal Akuntabel, 10(1), 74–79.
Wati, D. E., Madnasir, & Hilal, S. (2022). Analisis Dampak Covid-19 Terhadap Perilaku Belanja Online Pada Ibu-Ibu Pegawai Honorer Kantor Pemerintah Daerah Kabupaten Tanggamus Perspektif Ekonomi Islam. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 8(03).
Zakia, A., Adisti, A. A., & Asmarani, A. (2022). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kelas Sosial, Gaya Hidup, Daya Beli Dan Tingkat Konsumsi. Jurnal Ilmu Manajemen Terapan, 3(5), 449–457.
Published
2023-09-06
Section
Articles