Manajemen UMKM dalam Menghadapi Covid-19 (Studi Kasus UMKM Susu Kedelai Plus “Man Jadda Wajada” Srandakan Bantul)
Abstract
The purpose of this study was to determine the marketing management of UMKM during Covid-19 and to determine the production management of UMKM during Covid-19 in Gunung Saren, Trimurti, Srandakan, Bantul, Yogyakarta. The research method of this study is a qualitative field research with a case study on UMKM Soy Milk Plus Man Jadda Wajada. The data collection techniques include primary data and secondary data, primary data includes observation, interviews, and documentation. While secondary data includes, collection of books, articles, journals, documentation files, and library materials related to study. The results of the study show that production management has several considerations such as (1) the decision process regarding the production process which regulates the packaging cover and other production facilities, (2) the community's decision capacity regarding production capacity before and after the pandemic, (3) inventory decisions regarding the amount of inventory in production process, (4) quality to pay attention to the quality of the products delivered to consumers, (5) human resources regarding how the community and UMKM get each other's attention and motivation and support. The marketing management has several stages, (1) the planning stage through a door to door strategy, traditional markets, to schools, children's posyandu, and so on, (2) the organizing stage grouping five employees divided into sections, namely in milling, screening, cooking, packaging, and marketing sections, (3) the stage of driving this process all activities are carried out, where the leader or chairman of UMKM has to mobilize all employees, and provide motivation, encouragement and an example in leading, and (4) stage supervision oversees an activity or work in accordance with their respective main tasks.
References
Effendi, Usman. (2014).Asas Manajemen.Jakarta:Rajawali Press.
Gorys, Keraf. (1995). Eksposisi, Komposisi LanjutanII. Bandung: Grasindo.
Hasan, Bisri Cik. (1998).Penuntun Penyusunan Rencana Penelitian dan Penelitian Skripsi. Jakarta: PT Logos Wacana Ilmu.
Http://www.almunawwir.com/Membaca-Corona-Dari-Perspektif-Akidah-Dan-Syariah/ Diakses pada Tanggal 24 Juli 2020
Http://www.kompas.com Diakses pada tanggal 3 Juni 2020
https://endah240395.wordpress.com/2015/01/05/makalah-umkm/ diakses pada 12 November 2020
https://www.suara.com/yoursay/2020/0/27/134117/strategi-umkm-dalam-menghadapi-new-normal. Diakses tanggal 27 Mei 2020
Https://www.who.int diakses pada tanggal 3 Juni 2020
Jiang, Peng WANG Romeng. (2020). “Panduan Menghadapi Penyakit Covid-19 Model RRC: Pencegahan, Pengendalian, Diagnosis dan Manajemen”.
Kebudayaan, Departemen Pendidikan dan. (2007).Kamus Besar Bahasa Indonesia Jakarta: Balai Pustaka.
Moleong, Lexy J. (2008).Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: PT RemajaRosdakarya.
Pandji, Anoraga. (2010).Ekonomi Islam Kajian Makro dan Mikro. Yogyakarta: PT. DwiChandra Wacana.
Prabundu, Tika. Moh. (2006).Metodologi Riset Bisnis. Jakarta: Bumi Aksara.
RI.Departemen Agama. (2002).Alquran dan Terjemahanya. Jakarta: CV Darus Sunnah.
Schuler, Randal S. and Susan, E. Jackson. (1996).Manajemen Abad 21.Jakarta: Erlangga.
Slamet. (2017). “Implementasi Standar Manajemen Iso”,Al-Idarah: Jurnal Manajemen dan Administrasi Islam. Vol. 3 No. 2.
Solihin, Ismail. (2012).PengantarManajemen.Jakarta: Erlangga.
Sukardi. (2005).Metode Penelitian Pendidikan:Kompetensi dan Prakteknya.Jakarta: Bumi Aksara.
Supranto, J. (2001).Statistika:Teori dan Aplikasi. Jakarta: Erlangga.
Suyitno. (2018).Metodologi Penelitian Kualitatif Konsep, Prinsip danOperasionalnya Tulungagung: Akademia Pustaka.
Tambunan, T. H. (2009).UMKM di Indonesia.Bogor: Ghalia Indonesia.
Tika, Moh. Prabunda. (2006).Metodologi Riset Bisnis. Jakarta: Bumi Aksara.
Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2008 Tentang UMKM, Bab IV Pasal 16.
Usman, Husaini. (2014). Manajemen:Teori, Praktik, dan Riset Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Wawancara dengan Indah, salah satu karyawan UMKM padatanggal 17 Juli 2020.
Wawancara dengan Pemimpin UMKM yaitu Bapak Ustad Al-Qodri pada tanggal 12 Mei-15 Juli 2020.
Wawancara denganibu Yuni, salah satukaryawan pada tanggal 14 Mei 2020.
Copyright (c) 2022 Jurnal Rekognisi Ekonomi Islam
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal ini dilisensikan di bawah Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License
Penulis yang menerbitkan naskahnya di Jurnal Rekognisi Ekonomi Islam menyetujui ketentuan berikut:
- Jurnal memegang hak cipta dan penulis memberikan jurnal hak publikasi pertama dari karya secara bersamaan dilisensikan di bawah Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 License yang memungkinkan orang lain untuk berbagi karya dengan pengakuan kepenulisan karya dan publikasi awal di jurnal ini
- Penulis dapat membuat pengaturan kontrak tambahan yang terpisah untuk distribusi non-eksklusif dari versi jurnal yang diterbitkan dari karya tersebut (misalnya, mempostingnya ke repositori institusional atau menerbitkannya dalam sebuah buku) dengan pengakuan publikasi awalnya dalam hal ini. jurnal.
- Penulis diizinkan dan didorong untuk memposting karyanya secara online (misalnya, di repositori institusional atau di situs web mereka) sebelum dan selama proses pengiriman, karena dapat menghasilkan pertukaran yang produktif, serta kutipan yang lebih awal dan lebih besar dari karya yang diterbitkan (Lihat Open Access Statement).