Ekonomi Islam untuk Keberlanjutan Umat Beragama (Studi Faktor yang Mempengaruhi Minat Anggota Non Muslim Dalam Menyimpan di BMT Artha Sejahtera Bantul)
Abstract
This research comprehensively examines how the Islamic economy is able to move the progress of religious communities, which in this case will be studied related to the factors that influence the interest of non-Muslim members in saving at KSPPS BMT Artha Sejahtera Srandakan Bantul Yogyakarta. The research method is field research with data collection through three stages, namely observation, interviews, and documentation. The data analysis uses the analysis from Miles and Huberman model, namely data presentation, data reduction, and drawing conclusions. The research results reveal that KSPPS BMT Artha Sejahtera Srandakan Bantul Yogyakarta is a non-governmental organization that was originally initiated by several groups of people who care about the fate of small and medium business actors. The factors that influence the interest of non-Muslim members in saving at BMT Artha Sejahtera Srandakan Bantul Yogyakarta from some respondents' perceptions consist of: location, service, profit sharing, company reputation, promotion, curiosity about the institution's sharia, close friends, and no administrative deductions. From the perception of the community, it is more dominant towards large profit sharing from the company. Therefore, the existence of BMT Artha Sejahtera is actually used as one of the pioneers of Islamic economics for the welfare of religious people at large.
References
Kotler. (2009). ManajemenPemasaran. Jakarta: PT. Indeks.
Sugiyono. (2015). Metode PenelitianKuantitatif, Kualitatif dan Kombinasi: Mixes Methods.Bandung: Alfabeta.
Junaidy, Abdul Bashith. (2014). Azas Hukum Ekonomi dan Bisnis. Surabaya: Cahaya Intan.
Dendawijaya, Lukman. (2006). ManajemenPerbankanEdisi 2. Bogor: Ghalia Indonesia.
Oktavioni, Winda. (2017). Meningkatkan Rasa Ingin Tahu Siswa Pada Pembelajaran IPA Melalui Model Discovery Leaning Dikelas SD Negri 186/ Sr Sridadi. Jambi: FKIP Universitas Jambi.
Sri Imaniyati, Neni. (2010). Aspek-Aspek Hukum BMT (Baitul Maal Wa Tamwil, Bandung: PT Citra Aditya Bakti.
Machmudah, Rifa’atul. (2009). Faktor-faktor yang Mempengaruhi Minat NasabahNon MuslimMenjadiNasabah di Bank Syari’ah.Skripsi. Semarang: Ekonomi Islam Institut Agama Islam Negri Walisongo.
Hestanto. (2020). Pengertian BMT (Baitul Maal Wa Tamwil), Dalam http://www.hestanto.web.id/ bmt/, diakses pada 17 April.
Yudhiartha, Chrisna Very. (2012). Analisis Faktor Faktot Yang Mempengaruhi Minat Menabung di Bank Syari’ah: Studi Kasus Bank Mitra Syari’ah Cabang Sragen.” Skripsi. Solo: Universitas Muhammadiyah Surakarta.
Copyright (c) 2022 Jurnal Rekognisi Ekonomi Islam
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal ini dilisensikan di bawah Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License
Penulis yang menerbitkan naskahnya di Jurnal Rekognisi Ekonomi Islam menyetujui ketentuan berikut:
- Jurnal memegang hak cipta dan penulis memberikan jurnal hak publikasi pertama dari karya secara bersamaan dilisensikan di bawah Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 License yang memungkinkan orang lain untuk berbagi karya dengan pengakuan kepenulisan karya dan publikasi awal di jurnal ini
- Penulis dapat membuat pengaturan kontrak tambahan yang terpisah untuk distribusi non-eksklusif dari versi jurnal yang diterbitkan dari karya tersebut (misalnya, mempostingnya ke repositori institusional atau menerbitkannya dalam sebuah buku) dengan pengakuan publikasi awalnya dalam hal ini. jurnal.
- Penulis diizinkan dan didorong untuk memposting karyanya secara online (misalnya, di repositori institusional atau di situs web mereka) sebelum dan selama proses pengiriman, karena dapat menghasilkan pertukaran yang produktif, serta kutipan yang lebih awal dan lebih besar dari karya yang diterbitkan (Lihat Open Access Statement).