The Impactof PT PLN Tanjung Jati B's Corporate Social Responsibility on the Welfare of Micro, Small and Medium Enterprises
Abstract
Corporate Social Responsibility (CSR) is a responsibility towards the environment in realizing the social welfare of the community. This study aims to determine the effect of the CSR of PT. PLN Tanjung Jati B on the welfare of the UMKM under its guidance. CSR indicators are the goals of corporate social responsibility (X1), corporate social issue (X2), corporate relations programs (X3) and the welfare of MSMEs (Y).This study uses primary data in the form of data obtained directly in the field, the research sample is 47 MSME CSR respondents guided by PT. PLN Tanjung Jati B 2019. The sampling technique used was simple random sampling. The study was conducted using questionnaires and interviews, the data analysis method used was quantitative method with multiple linear regression analysis approach.In a small scope, based on the results of the T Test (Partial Test), partially the corporate social responsibility goal variable (X1) from tcount 2,300> ttable 1,68107 shows that the goals of corporate social responsibility have a significant positive effect on the welfare of MSMEs. In corporate social problems (X2) from tcount 1.087 <ttable 1.68107 it shows that corporate social issue have a positive and insignificant effect on the welfare of MSMEs and in the corporate relations program variable (X3) from tcount 2.108> ttable 1.68107 shows that the company relations program has an effect significantly positive on the welfare of MSMEs. Meanwhile, the F test (Simultaneous Test) proves that the objectives of corporate socialresponsibility goal, corporate social issue, and the corporate relations program of PT. PLN Tanjung Jati B significantly affects the welfare of MSMEs by 14,445%.
References
Daniri. (2008). Standarisasi Tanggung Jawab Sosial Perusahaan (Bag I).
Edi. (1997). Pembangunan, Kebijakan Sosial dan Pekerjaan Sosial: Spektrum Pemikiran. LSP-STKS.
Hopkins, M. (2003). The Planetafy Bargain Corporate Sosial resonbility Matters, TheUK and USA Earthscan Ltd. 28.
Kasmir, S. M. (2018). Manajemen Sumber Daya Manusia (Teori dan Praktik) (Ed.1.-Cet.). Rajawali Pers.
Mapisangka, A. (2009). Implementasi CSR terhadap Kesejahteraan Hidup Masyarakat. JESP, 1(1), 45.
Pradipta, S. (2013). Pengaruh Implementasi CSR terhadap Kesejahteraan Masyarakat pada PTPN IX Kebun Getas. Fakultas Ekonomi Universitas sanaya Dharma.
Robin, F. (2005). The Future of Corporate Social Responsibility. Asian Business & Management, 4(2), 95–115. https://doi.org/https://doi.org/10.1057/palgrave.abm.9200125
Sa’diyah, T. H., & Budiani, S. R. (2015). Hubungan Keberhasilan Program Corporate Social Responsibility (CSR) Dengan Kesejahteraan Masyarakat (Kasus PT. Pertamina Tbbm Rewulu, Yogyarkarta). Jurnal Bumi Indonesia, 4(4).
Sinaga, A. A. (2016). Analisis faktor-faktor yang mempengaruhi kesejahteraan masyarakat di kota medan (Studi kasus usaha kecil dan menengah). Jurnal Ilmiah Methonomi, Vol. 2(No. 1,), hal 1.
Utama, S. (2007). Evaluasi Infrastruktur Pendukung Pelaporan Tanggung Jawab Sosial dan Lingkungan di In-donesia. Http://Www.Ui.Edu.
Van der Wiele, T., Kok, P., McKenna, R., & Brown, A. (2001). A Corporate Social Responsibility Audit within a Quality Management Framework. Journal of Business Ethics, 31(4), 285–297. https://doi.org/https://doi.org/10.1023/A:1010767001610
Copyright (c) 2022 Jurnal Rekognisi Ekonomi Islam
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal ini dilisensikan di bawah Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License
Penulis yang menerbitkan naskahnya di Jurnal Rekognisi Ekonomi Islam menyetujui ketentuan berikut:
- Jurnal memegang hak cipta dan penulis memberikan jurnal hak publikasi pertama dari karya secara bersamaan dilisensikan di bawah Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 License yang memungkinkan orang lain untuk berbagi karya dengan pengakuan kepenulisan karya dan publikasi awal di jurnal ini
- Penulis dapat membuat pengaturan kontrak tambahan yang terpisah untuk distribusi non-eksklusif dari versi jurnal yang diterbitkan dari karya tersebut (misalnya, mempostingnya ke repositori institusional atau menerbitkannya dalam sebuah buku) dengan pengakuan publikasi awalnya dalam hal ini. jurnal.
- Penulis diizinkan dan didorong untuk memposting karyanya secara online (misalnya, di repositori institusional atau di situs web mereka) sebelum dan selama proses pengiriman, karena dapat menghasilkan pertukaran yang produktif, serta kutipan yang lebih awal dan lebih besar dari karya yang diterbitkan (Lihat Open Access Statement).