The effect of religiusity, social environment and levels of profit sharing on customer interest in saving at KSPPS Artha Abadi Jepara

  • mahmudah sa'diyah unisnu jepara
Keywords: profit sharing, social environment, religiosity, saving

Abstract

The purpose of this study was to determine the effect of religiosity, social environment and the level of profit sharing on the intention to saving at Islamic financial institutions KSPPS Artha Abadi Jepara. The data used in this study are primary data collected through questionnaires. The population of this study were members of KSPPS Artha Abadi Jepara, totaling 4470 people with a sample of 98 respondents. The analysis technique used in this study is to use multiple regression analysis. The results of this study indicate that simultaneously Religiosity (X1), Social Environment (X2), Level of Profit Sharing (X3) simultaneously affect the intention to save (Y) at KSPPS Artha Abadi Jepara. However, partially religiosity, social environment, and profit-sharing levels have a positive and significant effect on the intention to save at KSPPS Artha Abadi Jepara.

References

Ameliawati, M., & Setiyani, R. (2018). The Influence of Financial Attitude, Financial Socialization, and Financial Experience to Financial Management Behavior with Financial Literacy as the Mediation Variable. International Conference on Economics, Business and Economic Education, KnE Social Sciences, pages 811–832.
Basu, S., & Irawan. (2007). Manajemen Pemasaran Moderen. Yogyakarta: Liberty Offset.
Bella, R. (2017). Pengaruh Religiusitas, Kepercayaan,Pengetahuan dan Lokasi Terhadap Minat Masyarakat Menabung Di Bank Syariah. Naskah Publikasi UIN Syarif Hidayatullah.
Darmawan, A., Indahsari, N., Rejeki, S., Aris, A., & Yasin, R. (2019). Analisis faktor-faktor yang mempengaruhi minat nasabahmenabung di bank jateng syariah. Jurnal Fokus Bisnis, Vol.18, No.01, 43-52.
Daulay. (2014). Pengaruh Kualitas Pelayanan dan Bagi Hasil terhadap Keputusan Menabung Nasabah pada Bank Mandiri Syariah di Kota Medan. Jurnal Riset Akuntansi & Bisnis.
Hamalik, O. (2001). Pendekan baru strategi belajar mengajar berdasarkan CBSA. Bandung: Sinar Baru Algensindo.
Hutahean, J. (2014). Konsep Sistem Informasi. Yogyakarta: Deepublish.
Imam Ghozali, M. A. (2009). Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program SPSS. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
Khotimah, N. (2018). Pengaruh religiusitas, kepercayaan, citra perusahaan, dan sistem bagi hasil terhadap minat nasabah menabung dan loyalitas di bank syariah mandiri (Studi Kasus Pada Nasabah Bank Syariah Mandiri Gresik). JMM17 Jurnal Ilmu Ekonomi & Manajemen, Vol. 05 No. 01,, 37-48.
Kotler, & Amstrong. (2011). Prinsip-prinsip Pemasaran Jilid 1 dan 2 Edisi 12. Jakarta: Erlangga.
Lubis, A. A. (2017). Analisis Aspek Religiusitas Terhadap Etika Bisnis Pedagang Pasar Muslim Pusat Pasar Kota Medan. Jurnal Dusturiah.
Maghfiroh, S. (2018). Pengaruh religiusitas, pendapatan, dan lingkungan sosial terhadap minat menabung di bank syariah pada santri pesantren mahasiswi darush shalihat. Jurnal Pendidikan dan Ekonomi, Volume 7, Nomor 3, 213-222.
Muhammad. (2005). Manajemen Bank Syariah. Yogyakarta: BPFE- Yogyakarta.
Murniati, W. (2018). Penambahan Jumlah Investasi pada Simulasi Perhitungan Profit Model Investasi Syariah Musyarakah. Journal of Mathematics Education Science and Technology.
Murniati, W., Juliasari, D., & Hanifah, N. (2020). Determinants of interest in saving for students in islamic banking. Jurnal Ilmiah Ilmu Akuntansi, Keuangan dan Pajak, 4(2), 89-100.
Ningsih, J. S. (2017). Pengaruh Persepsi, Tingkat Religiusitas dan Disposable Income Terhadap Minat Menabung di Perbankan Syariah. Fakultas Ekonomi dan Bisnis Islam Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung
Parmitasari, R., Alwi, Z., & S., S. (2018). Peran kecerdasan spiritual dan gaya hidup hedonisme dalam manajemen keuangan. Jurnal Manajemen, Ide dan Inspirasi (MINDS), Vol. 5 No.2, 147-162.
Purwaningrat, P., Oktarini, L., & Saraswathi, I. (t.thn.). Managing Personal Finance: The Role of Spiritual and Financial Knowledge. Warmadewa Management and Business Journal (WMBJ), Vol. 1, N0. 2,, pp. 93-101.
Purwanto, N. (2011). Ilmu Pendidikan Teoretis dan Praktis. Jakarta: Rosdakarya.
Ramadhani, N. (2019). Analisis pengaruh tingkat religiusitas, pengetahuan dan lingkungan sosial terhadap minat menabung mahasiswa di bank syariah kota malang (studi kasus pada mahasiswa banyuwangi di kota malang). e – Jurnal Riset Manajemen PRODI MANAJEMEN Vol. 8 No. 19, 79-87.
Saodin. (2018). Pengaruh kesadaran halal, religiusitas, dan kepercayaan terhadap keputusan menabung di bmt al-hafiidz kalianda. Jurnal Ekonomi Manajemen 01 Vol. 09 No. 02, 35 - 59.
Sina, P., & Noya, A. (2012). Pengaruh Kecerdasan Spritual Terhadap Pengelolaan Keuangan Pribadi. Jurnal Manajemen, Vol. 11, No. 2.
Sugiyono. (2007). Statistika Untuk Penelitian. Bandung: cv alfabeta.
Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Supriyadi, E. (2014). SPSS+Amos Statistical Data Analysis. Jakarta: IN MEDIA.
Ujang, S. (2003). Perilaku Konsumen. Bogor: PT. Ghalia Indonesia.
Umar, H. (2005). Metode Penelitian untuk Skripsi dan Tesis . Jakarta: Rajawali.
Wahab, w. (2016). Pengaruh tingkat bagi hasil terhadap minat menabung di bank syariah. Jebi (Jurnal Ekonomi dan Bisnis Islam)-Volume 1, Nomor 2, 168-184.
Wasis, N. (2008). Pedoman Riset Praktis Untuk Profesi Perawat. Jakarta: EGC.
Wulandari, & Hakim, L. (2015). Pengaruh Love of Money, Pendidikan Keuangan di Keluarga, Hasil Belajar Manajemen Keuangan, dan Teman Sebaya Terhadap Manajemen Keuangan Pribadi Mahasiswa. Jurnal Pendidikan Akuntansi, Vol. 03, 1-6.
Yuliatin. (2020). Pengaruh Tingkat Religiusitas dan Disposible Income terhadap Minat Menabung Anggota di KBMT Al Ikhlash Lumajang. Jurnal Akuntansi dan Keuangan Islam, 107-124.
Sa’diyah, M. (2015). Pengaruh Religiusitas, Atribut produk islam dan Bauran promosi Terhadap Minat menabung di BMT se-kabupaten Jepara. Master thesis, STAIN Kudus. 
Published
2023-08-24
How to Cite
sa’diyah, mahmudah. (2023). The effect of religiusity, social environment and levels of profit sharing on customer interest in saving at KSPPS Artha Abadi Jepara. NUsantara Islamic Economic Journal, 2(2). https://doi.org/10.34001/nuiej.v2i2.696
Section
Articles